1. Step 1
  2. Step 2
  3. Step 3
Ticket:
Quantity Amount Service cost Subtotal
Normaal ticket
€ 20.00€ 0.80 0.00
Ticket voor studenten -32 jaar
€ 15.00€ 0.80 0.00
Ticket voor kinderen -32 jaar
€ 12.00€ 0.80 0.00
Total (Excl. payment cost) 0.00
Event details:

Lucile Boulanger & Romain Falik: Alter Ego

Music

08-02-2026

08-02-2026

11:00

12:30

10:30

Stadhuis Damme

Markt 1 

Damme 

Belgie

www.deappelvink.be

Description:

“Vriendschap is één ziel in twee lichamen” – Aristoteles

Tijdens deze muzikale voorstelling horen we de verklanking van de vriendschap tussen Lucile Boulanger & Romain Falik, tussen de viola da gamba en de teorbe.

Wanneer men vandaag de dag over het duo viola/teorbe spreekt, lijkt de rolverdeling tussen solist en begeleider vanzelfsprekend. Deze eenzijdige verhouding is zo vertrouwd geworden dat het moeilijk is om beide instrumenten als gelijkwaardige gesprekspartners te zien, die de muzikale dialoog werkelijk delen.

Toch waren beide in de zeventiende eeuw volwaardige solo-instrumenten. Dankzij hun grote bereik konden zij meerdere stemmen afwisselen of combineren en elkaar overtreffen met inventieve solo’s. Zo ontstonden idiomatische codes die soms zelfs gemeenschappelijk waren, gevormd door een parallelle ontwikkeling. Naast hun bijna identieke stemming delen luit en viola ook een toets met fretten, die op een vergelijkbare manier wordt bespeeld. Het is dan ook niet verwonderlijk dat sommige musici – zoals Nicolas Hotman of Estienne Le Moyne aan het hof van Lodewijk XIV – beide instrumenten beheersten. Wie verder kijkt dan de organologische classificaties, kan de teorbe en de viola zien als de getokkelde en gestreken versies van één en hetzelfde instrument.

Het duo viola-teorbe biedt een speelveld dat nog grotendeels onontgonnen is. Toch wijst Robert de Visée ons al richting veelbelovende paden: enerzijds door het toevoegen van tegenstemmen, waardoor de klassieke verhouding begeleider/begeleide wordt doorbroken; anderzijds door zijn vele transcripties, die laten zien hoe vaag de grens tussen instrumenten kan zijn. Zo bewerkte hij bijvoorbeeld violawerken van Forqueray voor luit, en gaf hij zijn eigen luitstukken uit voor andere instrumenten. Daarmee opent hij de deur naar een vrijere, vloeiendere muzikale taal – één waarin dialoog centraal staat.